ManpowerGroup Nedostatek talentů 2024

Nedostatek talentů překonávají firmy různými způsoby: zvyšují mzdy, hledají nové zdroje talentů a školí zaměstnance

Z odpovědí 525 společností v České republice vyplývá, že 66 % českých zaměstnavatelů se potýká s problémy při obsazování svých volných pracovních pozic. V meziročním srovnání zůstává situace na českém trhu stejná a zaměstnavatelé mají nadále problém najít potřebné profily.

„Situace v České republice zůstává již třetí rok beze změny. Většina zaměstnavatelů se potýká dlouhodobě s nedostatkem talentů a prognózy do budoucna nejsou příliš pozitivní. Počet ekonomicky aktivních lidí se v důsledku demografického vývoje snižuje a bude potřeba, aby zaměstnavatelé na situaci reagovali změnou svojí HR strategie. Nový přístup je vyžadován i od státu v oblasti legislativy, rekvalifikací a sociálního zabezpečení. Zaměstnavatelé i stát musí pomáhat lidem přizpůsobit se rychlým ekonomickým a technologickým změnám, aby mohli rychle měnit zaměstnání, osvojovat si potřebné dovednosti a rekvalifikovat se na nové profese, které vznikají. Klíčové je také naučit se zapojovat nevyužité rezervy na trhu práce, kde má ČR stále velký handicap v porovnání se západním světem,“ řekla Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka ManpowerGroup Česká republika.

Jaké pozice společnosti obsazují nejobtížněji

Pro zaměstnavatele je nejobtížnější obsazovat pozice v oblasti IT a zpracování dat. Potvrdilo to 28 % oslovených zaměstnavatelů. Nejobtížněji se obsazují tyto pozice IT společnostem (52 %), společnostem v sektoru Doprava, skladování a automotive (40 %) a v Komunikačních službách (36 %). Další těžce obsaditelné pozice jsou výrobní pozice (23 %), a to především v sektoru Průmysl a stavebnictví. Dále to jsou specialisté na provozní řízení (18 %) v logistice a průmyslu, a inženýrské pozice (17 %) hlavně v sektoru Finance, pojištění a nemovitosti.

Technologická revoluce, digitalizace, automatizace a nástup umělé inteligentce proměňuje podobu pracovních pozic a způsob, jakým pracujeme. Rychle roste poptávka po technických a digitálních dovednostech, ale zároveň i po měkkých dovednostech, a to ve vzájemné kombinaci, což činí nábor komplikovanějším a sofistikovanějším. Společnosti také těžko obsazují pozice, kde sice není vyžadována specifická kvalifikace (obsluha strojů, operátoři v logistice), ale jsou vyžadovány měkké dovednosti, jako samostatnost, odpovědnost a schopnost se učit novým věcem. Rozchází se také představy zaměstnanců a zaměstnavatelů a komplikovaněji k sobě hledají cestu. Ne vždy je ale nedostatek uchazečů objektivním faktem a za nezájem zaměstnanců si mohou i firmy samy svým přístupem k náboru, organizaci a firemní kultuře.

Porovnání podle sektorů

Největší nedostatek talentů je v sektoru Zdravotnictví a sociální péče, kde 76 zaměstnavatelů hlásí potíže s hledáním potřebných profilů. Dále Veřejný a neziskový sektor (74 %), Komunikační služby (71 %) a Energetika a veřejné služby (70 %). Následuje Maloobchod a služby (69 %) a Doprava, skladování a automotive (69 %).

Jak společnosti řeší nedostatek talentů

Společnosti se snaží řešit nedostatek vhodných uchazečů o zaměstnání různými strategiemi. Nejvíce zaměstnavatelů (24 %) se snaží přilákat více zaměstnanců zvyšováním mezd, ale oproti minulému roku je to pokles o 9 procentních bodů. 24 % zaměstnavatelů cílí na jiné zdroje talentů a to hlavně ve finančních službách (36 %). Dále zvyšují kvalifikaci a rekvalifikují stávající zaměstnance, umožňují částečné úvazky a flexibilní hodiny (shodně 23 %) a zvyšují počet placených inzerátů na potřebné pozice (20 %). Nejméně se firmy uchylují k využívání outsourcingových obchodních procesů či využíváním outsourcingu náborových procesů (RPO) (shodně 5 %).

Nejvíce firem navyšuje mzdy v IT, maloobchodě a energetice. Z hlediska regionů je to nejvíce v Praze. Flexibilní pracovní podmínky využívají zaměstnavatelé v sektoru Zdravotnictví a sociální péče (39 %). Outsourcing náborových služeb nejvíce využívají firmy v oblasti IT (14 %) a outsourcing obchodních procesů využívají zaměstnavatelé v Energetice a veřejných službách (22 %).

Jak společnosti přistupují k podpoře náboru a udržení všech pohlaví

Zaměstnavatelé v České republice přistupují k podpoře větší genderové rovnosti mnoha způsoby. 33 % z oslovených společností hlásí, že se snaží budovat otevřenou kulturu. Firmy také efektivně podporují well-being zaměstnanců (30 %) a mentoring a školení zaměstnancův různých pracovních modelech (pevná nebo flexibilní pracovní doba nebo práce z domu). 29 % společností plánuje v dalším roce analýzu problémů v oblasti rovnosti a začleňování s cílem najít řešení, která by do budoucna implementovala.

Globální pohled

Z globálního pohledu hlásí problém s hledáním potřebných talentů 74 % společností. To je o procento méně než předchozí rok. Situace ve světě se posledních pět let příliš nelepší. Ve srovnání s rokem 2009, kdy problém s nedostatkem talentů řešilo 30 % zaměstnavatelů, se počet společností, které nemohou najít potřebné talenty více než zdvojnásobil.

Největší potíže s nedostatkem talentů má Německo, kde problémy hlásí 86 % společností, Následuje Izrael (85 %). Trojici uzavírá Portugalsko, kde nedostatek talentů trápí 84 % společností. Naopak nejmenší potíže má Portoriko (53 %), Polsko a Kolumbie (shodně 59 %).

Největší potíže mají, stejně jako u nás, zaměstnavatelé v sektoru Zdravotnictví a sociální péče (77 %), dále IT (76 %) a Energetice a veřejných službách (76 %). Přestože se poptávka po IT a datových pozicích oproti loňskému roku mírně snížila, stále se tyto pozice obsazují nejhůře. Uvedlo to globálně 26 % společností. Následují inženýrské pozice (21 %) a obchodní a marketingové pozice (21 %). Stejně jako v Česku, tak i společnosti ve světě nemají problém obsadit pozice zaměřené na ESG (14 %) a HR pozice (16 %).

Globálně se snaží společnosti bojovat s nedostatkem talentů zvyšováním kvalifikace a rekvalifikací stávajících zaměstnanců (28 %). Zvyšování mzdy je na druhém místě (23 %) a jako třetí způsob, jak přistupovat k situaci s nedostatkem talentů je větší flexibilita (možnost částečného úvazku či pružné pracovní doby). Zvýšení počtu placených inzerátů je až na sedmém místě (17 %). Společnosti ve světě oproti Česku více využívají služby RPO, a to o polovinu (13 %).

Dokumenty ke stažení

Tisková zpráva

Přehled – infografika

Přihlaste se do našeho newsletteru.