V Česku tvoří generace Z asi 20 procent populace. Na rozdíl od generace baby boomerů je příslušníků této generace asi o polovinu méně. Mají tak možnost většího výběru pracovních pozic. Naopak na zaměstnavatele je vyvíjen tlak, aby se mladým zalíbili. Na co se budou muset zaměstnavatelé připravit a jaké strategie zvolit?
Talent Shortage 2025 a generace Z jako důležitý zdroj pracovní síly
Z nedávného průzkumu Talent Shortage 2025 vyplynulo, že 66 % zaměstnavatelů v ČR již třetí rok za sebou bojuje s nedostatkem talentů při obsazování pracovních pozic. Generace Z, která nastupuje na pracovní trh tak do budoucna představuje velmi důležitý zdroj pracovní síly, o který se zaměstnavatelé budou přetahovat. Firmy se budou muset naučit s generací Z pracovat a pochopit, co je v práci motivuje, v jakém prostředí chtějí pracovat a co od zaměstnavatele očekávají.
Generace Z, tedy lidé narození v rozmezí 1996 až 2012, se stávají klíčovou součástí pracovního trhu. Tato generace, která vyrostla v digitální době, přináší nové hodnoty a očekávání, které firmy musí vzít v úvahu, pokud do budoucna nechtějí přijít o cenný zdroj pracovní síly. Jejich životní styl i pracovní morálka se liší od předchozí generace mileniálů a je diametrálně rozdílná od generace tzv. Boomerů. 88 % zaměstnanců z generace Z říká, že svět, ve kterém vyrůstali, a události, které zažili, když vstupovali do dospělosti, jako například pandemie, ovlivnily to, co očekávají od své práce.
„Tato generace je samostatná, rychle se učí a preferuje flexibilní pracovní prostředí. Přináší do pracovního prostředí čerstvé pohledy a inovace. Jsou skvělými týmovými hráči, pokud vidí smysl ve své práci. Příklady z praxe ukazují, že firmy, které se přizpůsobily potřebám generace Z, zaznamenaly zvýšenou produktivitu a nové přístupy,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka společnosti ManpowerGroup Česká republika.
Nábor a zvyšování kvalifikace a rekvalifikace pracovníků generace Z je hlavní prioritou zaměstnavatelů ve světě. Uvedlo to 28 % z nich. „Generace Z je pro nás klíčová. Přináší nové nápady a energii, které jsou pro naši firmu neocenitelné. Abychom je přilákali, sázíme na upřímnost, inovace a příběhy, které mají smysl. Chceme vytvořit prostředí, kde se mladí lidé cítí oceněni a mají možnost rozvíjet svůj talent,“ říká Michaela Roško, Group HR Director ve společnosti Wikov Industry a.s, jeden z klientů společnosti ManpowerGroup.
Generace Z určuje nový trend. Co znamená Conscious Unbossing?
Generace Z odmítá zažité firemní hierarchie. Vedoucí by podle mladé generace neměl být symbolem autority a nadřazenosti, naopak preferují sdílenou zodpovědnost a menší kontrolu. Šéfa chtějí vnímat a brát spíše jako mentora, který jim poradí, když budou potřebovat, ale nebude jim nic nařizovat, ani je přehnaně kontrolovat. Ukazuje se stále více, že pro mladé je důležité, aby byli vnímáni jako rovnocenní partneři, než aby vykonávali jen to, co se jim řekne. Na zaměstnavatele bude vyvíjen další tlak, aby se trendu přizpůsobili a nezavřeli si dveře k důležité pracovní síle.
Generace Z dává přednost smysluplné práci, finanční ohodnocení je pro ni ale také stále důležité
Více než 75 % respondentů z generace Z uvedlo, že při výběru zaměstnavatele kladou důraz na firemní hodnoty a kulturu. Příslušníci generace Z upřednostňují více než předchozí generace smysluplnou práci před vysokým platem a očekávají od zaměstnavatelů transparentnost, autenticitu a silné hodnoty včetně environmentální a sociální odpovědnosti. Pro organizace tak bude stále více klíčové, aby si budovaly v těchto oblastech svoji pověst, protože mladí lidé jsou zvyklí zjišťovat si o firmách podrobné informace. Pro mladé pracovníky je odpovědnost firmem a dopad jejich podnikání na životní prostředí stále důležitějším kritériem při výběru zaměstnavatele.
„Během pohovorů vnímáme, že generace Z klade velký důraz na možnost kariérního růstu a ESG aktivity. Transparentnost, společenská odpovědnost a udržitelnost jsou pro ně klíčové,“ potvrzuje Gabriela Kahounová, Group People & Culture Director v HOPI HOLDING a.s. Potvrzuje to i průzkum společnosti Deloitte, podle kterého si 69 % české generace Z myslí, že firmy by měly dělat pro udržitelnost více.
Téměř polovina zaměstnanců generace Z plánuje v příštích šesti měsících opustit svoji současnou pracovní pozici. V práci jsou vystavení velkému stresu
Podle globálního průzkumu společnosti ManpowerGroup odpovědělo 47 procent pracujících respondentů z generace Z, že nejsou na současné pozici spokojeni a plánují v následujícím půl roce odejít, 34 % věří, že budou nuceni opustit současné pozice.
„To je dle mého názoru dost varovné číslo, že něco není v pořádku. Pro zaměstnavatele je důležité mladým lidem porozumět a najít klíč k tomu, jak lépe vycházet vstříc jejich potřebám v oblasti pracovních podmínek nebo firemní kultury. Některé firmy již pochopily, že bez zásahů do firemní kultury, nabídky benefitů, jako například práce z domu, nebo investování do lepších technologických nástrojů to nepůjde,“ říká Jaroslava Rezlerová.
Zaměstnavatelé podle našeho průzkumu přistupují k různým strategiím, jak si udržet mladé pracovníky a stát se pro ně atraktivním zaměstnavatelem. Někteří zlepšují technologické nástroje (76 %) či se zaměřují na zlepšení pohody pracovníků a snížení stresu na pracovišti (75 %). V průzkumu Talent Barometr, který ukazuje, jak se zaměstnanci cítí v práci, odpovědělo 52 % příslušníků generace Z, že se na pracovišti setkali s vysokou mírou stresu. Pro srovnání, pouze 33 % lidí z generace Baby Boomers uvedlo, že stres v práci každý den zažívají. Ukazují to i odpovědi českých zaměstnavatelů, kdy 45 % z nich vnímá, že mladí jsou denně vystaveni stresovým situacím.
„Zaměstnavatelé musí s tímto faktem počítat, protože tlačit a dělat dusno u téhle generace nefunguje. Když se jim nebude něco líbit, tak odejdou do jiné práce,“ upřesňuje Jaroslava Rezlerová. Stále více zaměstnavatelů také nabízí flexibilní pracovní dobu (73 %), zvyšují odměny (73 %) a nabízí kariérní rozvoj (73 %), který je jedním z motivátorů. „Také v HOPI HOLDING vnímáme potřeby mladé generace, která preferuje práci na dálku, chce profesně růst a cítit se v práci dobře. Proto se snažíme rozvíjet naši e-learningovou platformu, kde zaměstnanci najdou zajímavá školení, letos otevíráme Talent program a důležité je pro nás i roční hodnocení zaměstnanců. Pravidelná zpětná vazba pomáhá nejen zaměstnancům, ale i celé společnosti k neustálému zlepšování,“ přibližuje strategii ve společnosti Gabriela Kahounová.
Ať se nám to líbí nebo ne, generace Z a její odlišný životní styl, který se odráží i na vztahu k práci, proměňuje pracovní trh a s ,ním i fungování a nastavení firem, náborové strategie, či strukturu benefitů. V některých sektorech, jako například IT či telekomunikace jsou na tuto generaci Z připraveni, další sektory, jako například výroba, tam bude těžké požadavky generace Z plnit. Jedno je jisté, budoucnost práce čekají velké změny, na které se budou muset zaměstnavatelé připravit a my jim v tom rádi pomůžeme.