Rozhovor s náborovou specialistkou: Jak jí zkušenost z hotelového prostředí pomáhá při náborech do těch nejlepších hotelů?
Daniela Andaházyová pracuje ve společnosti ManpowerGroup již více než dva roky. Díky zkušenostem z hotelového a gastro sektoru, které získala přímou prací v hotelech, kde vystřídala řadu pozic, se zaměřuje na hledání kandidátů právě v tomto sektoru. Jaké pozice se jejího názoru shání nejobtížněji? S jakými problémy se při náboru nejvíce potýká a pro jaké klienty pracuje? Přečtěte si celý rozhovor.
1. Jak dlouho pracuješ v ManpowerGroup a na jaký sektor trhu se primárně zaměřuješ?
Ve společnosti ManpowerGroup pracuji přes dva roky. Nejprve jsme pracovala na jednom RPO projektu v rámci sektoru HORECA, a od té doby se soustředím primárně na tento sektor. Mimo to obsazuji pozice ve službách, v zákaznickém servisu s různými jazykovými mutacemi, a také vysoce specializované pozice, například advokáty či lékaře.
2. Proč je ti sektor hotelnictví blízký?
V hotelnictví jsem se tak nějak vždy chtěla pohybovat, moje první brigáda byla právě v hotelu a do téhle práce jsem se zamilovala. Chvilku jsem studovala na vysoké škole obor Hotelnictví, ale nakonec jsem se vydala cestou, která byla blíž k HR a kariérnímu poradenství.
3. Jak dlouho jsi pracovala v hotelech a jaké pozice jsi vyzkoušela?
V hotelech, restauracích a službách jsem se pohybovala přibližně 10 let. Zkusila jsem si práci na recepci, v kuchyni i obsluhu v restauraci. V rámci projektu RPO jsem pracovala po dobu 9 měsíců na pozici interní HR, takže hotelové prostředí znám velmi dobře.
4. Jak využíváš svoji zkušenost z tohoto sektoru pro svoji práci v ManpowerGroup?
Chápu potřeby klienta i kandidáta, a dokážu tak poradit oběma stranám. Tím, že jsem si sama zažila to prostředí, vím, na co si dávat pozor, jaké jsou potřeby klienta a co očekává kandidát. Vnímám, že moje zkušenosti jsou velkým přínosem pro moji práci, a stejně tak to vnímají i moji nadřízení.
5. Jaké pozice v rámci tohoto sektoru nejvíce obsazuješ?
Za svoji kariéru jsem nejčastěji obsazovala pozice na front office a v oblasti FB, takže číšnici, ale i vyšší a manažerské pozice. Jednou se mi povedlo obsadit do hotelu i pozici účetního.
6. Jaké pozice se hledají nejobtížněji a proč?
Dle mých zkušeností jsou to back office pozice, dále potom finanční pozice, purchasing, anebo HR. Obecně by se tyhle pozice neobsazovaly těžko, ale je problém najít vhodné kandidáty s adekvátní praxí.
7. Je na trhu dostatek lidí? S jakým problémem se při náboru nejvíce potýkáš?
Je problém s nedostatkem spolehlivých kandidátů. V současné době je na trhu velká fluktuace. Neustále se otevírají nové hotely a ten „rybníček“ je celkem malý. Mám pocit, že lidem často chybí jistá míra loajality vůči značce. Ale je také pravda, že mnoho hotelů zaspalo dobu a nesnaží se posouvat a ani nabízet svým zaměstnancům nějakou „přidanou hodnotu“.
8. Za jakých podmínek jsou lidé ochotni pracovat? Jsou požadavky kandidátů realistické a jsou naopak zaměstnavatelé z HORECA sektoru ochotni kvůli nedostatku kandidátů požadavkům ustoupit?
Některým kandidátům, kteří jsou zvyklí na prostředí restaurací se moc nechce přesouvat do hotelového prostředí. Jsou zvyklí na práci a odměňování v restauracích. Ostatní chtějí najít větší stabilitu, kterou přináší zaměstnání v hotelu. Záleží hodně na kandidátech, samozřejmě, někdy jsou ta očekávání nerealistická. Co se týče zaměstnavatelů, tak pokud se jedná o fakt dobrého kandidáta, o kterého mají zájem, jsou ochotní učinit kroky, aby toho daného kandidáta získali.
9. Mohla bys stručně popsat náborový proces na pozice v hotelech? Kde hledáš kandidáty? Využíváš kontaktů z minulosti?
Náborový proces začíná poptávkou klienta. Takže v první řadě mám schůzku s klientem, kdy si řekneme, co klient potřebuje, jaké jsou podmínky. Také je pro mě důležité poznat prostředí a atmosféru hotelu, do kterého budu obsazovat kandidáta. Ráda si prostředí sama navnímám, protože je potom jednodušší zájemcům hotel představit. Pokud obsazuji pozici v restauraci, tak je mojí běžnou praxí, že se do restaurace přijdu najíst, abych nevnímala dynamiku podniku a personálu. Následně začíná náborový proces, inzerce pozice, oslovování kandidátu. Pohovory se mnou, následné pohovory u klienta, a v ideálním případě je to nabídka ze strany klienta. Kontakty z minulosti nevyužívám, spíš se snažím vytvářet nové.
10. Pro jaké klienty pracuješ?
Pracuji převážně s hotely 5* a 4*, snažíme se udržet si exkluzivitu. Ale také hledáme kandidáty do restaurací a jiných gastro podniků.
Daniela Andaházyová
+420 731 643 730
[email protected]